כפתור הקפץ למעלה
beginner's explanation

02 / עולם המחשבים ומקצועות המחשב

IMPLEMENTS CYBER PROTECTION

צעירים המבקשים להיכנס לעולם ההייטק, מתקשים כיום לקבל יעוץ מהימן והכוונה מקצועית הנוגעים לאפשרויות הלימוד והתעסוקה העומדים בפניהם. לכן, בטרם נצלול אל עולם אבטחת המידע, נלמד את העולם אליו שייך תחום זה: עולם המחשבים (IT). לצורך הכוונה מקצועית בענף המחשבים, נידרש להתקדם שלב אחר שלב. בתת-הפרקים הבאים נתקדם שלב אחר שלב, לפני שנעבור להבנת עולם אבטחת המידע. גם אם הנך איש מחשבים ותיק, יתכן כי תמצא עניין בפרק זה.

מונחי יסוד בעולם המחשבים

מערכות מידע

המכלול המלא של עולם המחשבים, התקשורת והתוכנות, לרבות היבטים של תפקידים, מקצועות, תהליכים וטכנולוגיות הקשורות לתפעול מחשבים ונתונים דיגיטליים. לעיתים נקרא תחום זה "טכנולוגיית המידע" ובאנגלית – "Information Technology", ובקיצור הנפוץ – IT.

 

רכיבים נפוצים בעולם ה-IT

מחשבי קצה (תחנות עבודה), שרתים (מחשבים מרכזיים), מערכות הפעלה (למחשבים השונים), רכיבי תקשורת מחשבים, תוכנות תקשורת, תוכנות עזר לתפעול מחשבים ומערכות, ישומים (אפליקציות – כלים יעודיים שמיועדים למשתמשים – אנשי מקצוע שונים שאינם אנשי מחשבים), תוכנות ורכיבי אבטחת מידע ועוד.

שכבות במערכות המידע

בשכבה העליונה – יישומים (אפליקציות) וחבילות יישום לצרכים שונים: מעיבוד תמלילים וגליונות אלקטרוניים ועד חבילות תוכנה לניהול ארגונים. יישומים אלו מיועדים ברובם לספק פתרונות ל"משתמשים" (מי שמקצועם איננו מחשבים), ולכן – הם מוּטי-צורך וקלים לתפעול על ידי מי שאינו מתיימר להיות "איש מחשבים".
בשיכבה האמצעית – תוכנות שמשרתות רק את אנשי המחשבים, ולא "משתמשים" רגילים. מדובר בסידרת כלי "תשתית" אשר מטרתם לספק בסיס נח, מובן ו"אנושי" יותר למשתמשים הרגילים: אמצעי תקשורת בין רכיבי המחשב ובין המחשבים, מסדי הנתונים (Data Base), וכלי פיתוח תוכנה (Development Tools). בין כלי הפיתוח: שפות וחבילות תכנות מגוונות (C, C++, C#, Visual Basic, Java, PHP ונוספות). בין מסדי הנתונים הנפוצים ביותר – Oracle SQL וכן Microsoft SQL.
בשיכבה התחתונה – נמצאים החומרה (המחשב עצמו לרבות רכיביו הפיזיים הנראים לעיין), מערכות ההפעלה Operating System) ופרוטוקולי התקשורת. דוגמאות: מעבד מרכזי (CPU), זיכרון, דיסק, וכו’. בעולם זה קיימים בעיקר מחשבי ענק (MainFrame) המשמשים למשתמשים רבים מאוד, מחשבי-שרת (Server) המשרתים משתמשים רבים, ומחשבי PC למשתמש בודד או כתחנת עבודה המחוברת למחשב-שרת.
מערכות ההפעלה הנפוצות ביותר הן Microsoft Windows או גרסאות Linux/Unix שונות. יש לזכור כי רכיבי חומרה מכירים רק "שפה" אחת: מעגל חשמלי סגור או פתוח. ("0" או "1").
יש המתייחסים גם אל משתמשי המחשבים כשכבה בפני עצמה, מעל שכבת היישומים או מתייחסים כך לפחות אל אנשי מקצוע מסויימים, העוסקים בשכבת היישומים לטובת המשתמשים (למשל – מידענים, אנשי BI או מנתחי מערכות ועוד).

מקצועות המחשב (IT)

נהוג לחלק את מקצועות המחשבים כך:

  1. תשתיות טכנולוגיות - מקצועות בתחום הטכני.
  2. פיתוח ובדיקות תוכנה - מקצועות בתחום האנליטי.
  3. תשתיות עסקיות - מקצועות בתחום הארגוני/עסקי.

הרשימה הבאה הינה רשימת יסוד, בזווית ראייה תעסוקתית. לחלק מן המקצועות וריאציות מגוונות ומגוון תפקידים, תת-התמחויות או תת-מקצועות:

 

טכניים (תשתיות מחשב):

  1. טכנאי מחשבים (טכנאות מחשבים).
  2. תומך טכני למשתמשים (תמיכה טכנית).
  3. מנהל רשתות ומערכות הפעלה (ניהול רשתות).
  4. מנהל תקשורת נתונים (ניהול תקשורת).
  5. טכנאי אבטחת מידע / מיישם אבטחת מידע.
  6. ארכיטקט אבטחת מידע (תכנון אבטחת מידע).
  7. מנהל מסדי נתונים - (DBA) תשתית (ניהול מסדי נתונים).

אנליטיים (פיתוח):

  1. בדיקות תוכנה (QA).
  2. בניית אתרים (אינטרנט).
  3. תכנות (פיתוח תוכנה / יישומים).
  4. תכנות (פיתוח תוכנה לחומרה Embedded).
  5. מנתח מערות מידע (ניתוח מערכות מידע).
  6. מנהל פרויקטים בפיתוח תוכנה (ניהול פרוייקטי פיתוח).
  7. מסדי נתונים - פיתוח (ניהול מסדי נתונים).
  8. מעבר לרשימה זו, קיימים כאמור, עשרות מקצועות נוספים משניים שלא נתייחס אליהם כאן.

ארגוניים/עסקיים:

  1. מטמיע יישומים / תומך יישומים.
  2. מידען (מידענות).
  3. מעצב אתרים וגרפיקה (עיצוב אתרים).
  4. מנהל אתרים (ניהול אתרים)
  5. מקדם אתרים (קידום אתרים)

ניהוליים:

  1. ניהול מערכות מידע.
  2. ניהול צוות תשתיות.
  3. ניהול צוות בדיקות.
  4. ניהול צוות פיתוח.
  5. ניהול צוות תמיכה / שירות.
  6. מנהל אבטחת מידע (ניהול אבטחת מידע).

 

 לפרק הבא - לחצו כאן