כפתור הקפץ למעלה
beginner's explanation

05 / עבודה למתחילים בתקופת הלימודים

MY FIRST JOB DURING THE STUDIES

הסבה להייטק בזמן לימודים – יש לנו שתי רגליים כדי לצעוד במעלה המקצועות.

הרגל הראשונה היא הלימוד, והשנייה – עבודה והתנסות. התראנו קודם, שהמעסיקים לא אוהבים "פארקוריסטים", וקיימת דרך בטוחה להשתלבות בענף. אז תסמכו עלינו, וקדימה! לקרוא וליישם! לא תהיו הראשונים להקשיב ולהשתלב, כי זה פס היצור ששיא סקיוריטי כל-כך מצטיינת בו! אלפים כבר הלכו בדרך זו. אלפים עוד יצעדו בה. "פארקור" "דרך" או "מסלול" בצרפתית . עיקר הפארקור הוא ההגעה מנקודה אחת לשנייה בצורה האפקטיבית והמהירה ביותר האפשרית, תוך התגברות על מכשולים בדרך, ושימוש בגוף האדם למעבר מעל מעקים וחומות. לעתים כולל הפארקור ניתור מעל גדרות, מעבר קירות, סיבובים, קפיצה מגג לגג ועוד.

יש חשיבות להתנסות מקצועית בהייטק בזמן לימודים. לכן, אנו מבקשים מכל מי שמתחיל בלימודיו להסבת מקצוע להייטק, להתחיל מיד לעבוד בתחום תשתיות מחשב. "איך זה יתכן, אם אני מתחיל שלא מבין במחשבים"?, תשאלו. ובכן, גם בהייטק, יש לנו "מרתפים". באחד מהם – ניתן לעבוד גם כמתחיל ממש. מדובר בתפקיד "תומך טכני בייתי".

תמיכה טכנית ביתית

מדובר בשירות סיוע טלפוני הניתן ללקוחות ספקי תשתיות האינטרנט (בזק, בזק בינלאומי, הוט, יס, פרטנר, סלקום, פלאפון וכדומה). עובדים רבים בתחום ההייטק התחילו את הקריירה שלהם כתומכים טכניים. התפקיד מתאפיין במשמרות, בשכר נמוך (כ-6,000 שח לחודש), מול ציבור לא תמיד סימפטי. התפקיד גם סובל ממונוטוניות, כי ללקוחות יש אביזר תקשורת בודד והתקלות דומות חוזרות על עצמן. זו גם הסיבה שקל להכשירך לתפקיד. הבשורה הטובה, היא, שאתה כבר על המדרגה המקצועית הראשונה. אתה כבר יושב על "פס היצור לאנשי תשתיות". קשה יהיה להפילך מכאן. בתוך מספר חודשים, תרצה "לנטוש" את התפקיד, ולעבור למדרגה השנייה, גבוהה יותר: תמיכה ארגונית או NOC.

תמיכה טכנית ארגונית

תפקיד "תומך טכני ב-Helpdesk ארגוני" נחשב לגבוה יותר מ"תומך ביתי", וניתן להגיע אליו רק אם אתה עונה לפחות לשתים מהדרישות הבאות לפחות:

  1. עבדת מספר חודשים כתומך ביתי.
  2. למדת במסגרת קורס "ניהול רשתות", לפחות Windows Servers ותקשורת מחשבים.
  3. יש לך רקע חזק במחשבים, בתקשורת ובסיסטם מתוקף תחביב.

מחלקת Helpdesk ארגוני הינה מרכז תמיכה טכני לעובדי חברה גדולה. בארגון גדול, כמות גדולה מאוד של מערכות תקשורת, אמצעי תקשורת, שרתים רבים, תכנות מגוונות ועוד. הסיבוכיות רבה לאין-שיעור מהסיבוכיות הכרוכה בתפקידו של "תומך ביתי" שתומך באנשים עם אמצעי תקשורת בודד. לכן, התפקיד מורכב, מקדם מאוד את הידע של הסטודנט, ותורם ללימודיו רבות. משרות ההלפ-דסק נועדו לספק מענה טכני לבעיות באפליקציה, או בסביבת מערכת הפעלה או בעיות בנושא שרתים ותחנות קצה.

ארגונים משתמשים במערכת קריאות על מנת לסייע לעובדיהם. הפתרון יסופק על ידי מענה מידי, או חזרה ללקוח בטלפון, או על ידי השתלטות מרחוק או על ידי מיילים. התומך מבצע משימותיו לרוב במסגרת עבודה במשמרות. זו עבודה אידיאלית עבור מי שרוצה לקבל טעימה אמיתית ראשונה מעולם הרשתות, או לשלב עבודה במהלך לימודים אקדמיים בתנאים סטודנטיאליים נוחים. הסתייגות חשובה: קיימים ארגונים שיציעו לך תפקיד זה, אך בפועל "תתעסק" עם אפליקציות / תוכנות בלבד, ולא בתקשורת או בסיסטם. תפקידים אלו לא יתרמו לך דבר, וירחיקו אותך ממטרתך.

"בקר Network Operations Center – "NOC

NOC הוא מקום שממנו מנהלים מפקחים ומתחזקים רשת תקשורת. לארגונים גדולים עם רשתות גדולות, כמו גם לספקים של שירותי רשת גדולים יש בדרך כלל מרכז פעולות רשת, חדר המכיל ויזואליזציה של הרשת או הרשתות אשר נמצאים במעקב, תחנות עבודה שבו את המצב המפורט של הרשת ניתן לראות, ואת התוכנה הדרושים כדי לנהל את הרשת. מרכז פעולות הרשת הוא מוקד לפתרון בעיות רשת, הפצת תוכנה ועדכון, נתב וניהול שם תחום, ניטור ביצועים ותיאום עם רשתות מסונפות.

מהנדס NOC מתמודד עם הבעית המאיימות על שלמות הרשת: התקפות DDoS, הפסקות חשמל וכשל ברשת. לעיתים יעסוק גם במשימות פשוטות של תמיכה בהשתלטות מרחוק על מנת לייצב את הרשת. צוותי NOC מחולקים לפי רמת הידע וההתמחות שלהם בתקשורת (לא סייבר). צוותים טכניים אלה פוקחים עין על נקודות הקצה ועל התעבורה, ומסוגלים למנוע בעיות בטרם התהוותן. . בגוף כזה, רמת הידע והניסיון בתקשורת מסייעים ומשביחים מאוד את הסטודנט.

מה לאר תפקידים אלו בתהליך הסבה להייטק?

מזל טוב. עליתם שלב בתהליך הסבת מקצוע להייטק! חפש מישרה ראשונה כעוזר מנהל רשת, או כזוטר בצוות מנהלי רשתות בארגון בינוני או גדול, או אפילו מנהל רשת קטנה. לעיתים, תוכל למצוא את המשרה הבאה:

"בקר  SOC" (מרכז Security Operations Center)

מרכז ניטור אבטחת מידע (SIEM/SOC – Security Information and Event Management / Security Operation Center) הוא מרכז שליטה ובקרה לאבטחת מידע, המכיל מספר בעלי התמחויות, ופועל במשולב עם שאר מומחי האבטחה בארגון. תפעול מרכז אבטחה SOC מתבצע בדרך-כלל ברציפות, ונועד לשמור על המידע והמערכות הארגוניות מפני התקפות מחשב, באמצעות ניטור של התקשורת והמערכות הארגוניות, זיהוי אירועים חשודים וביצוע פעולות מניעה. בנוסף, מבצע ה-SOC פעילות פרואקטיבית לאיתור התקפות עתידיות פוטנציאליות. אנליסט ב-SOC נדרש להגיב לאירועים בזמן גילויים, לזהות חתימות ולפענח את מנות הנתונים, ולבצע הערכת סיכונים רלוונטית למשאבי הארגון אשר נובעת מהאירוע.

בנוסף, תתבצע בדיקה מול יומני המערכות הארגוניות אשר עלולות היו להיות מושפעות מהאירוע: יישומים, מסדי נתונים, שרתי Web ואחרים, תחנות עבודה, משאבי הרשת ועוד. תפקיד זה נחשב נחשק במיוחד בקרב מתחילים, ומהווה ברירה טובה בהשוואה לתפקיד תומך או בקר NOC.

דילוגים

מדוע שלא אעבוד לאורך קורס הסבת מקצוע להייטק במה שאני רוצה, ורק בסוף הקורס אכנס לתפקיד "מנהל רשתות אמיתי"? כי המעסיקים לא אוהבים "פארקור". כי המעסיקים רוצים לצפות כיצד התמודדת (מקצועית ואישיותית) בטיפוס הדרגתי במדרגות רגילות ומוכרות של הסבה להייטק שאינן חשודות. כי המעסיק רוצה לקלוט עובד עם התפתחות מקצועית מעשירה, הדרגתית. אם נגדיר כל תפקיד כ"מדרגה", הרי שהמעסיק יעדיף לחפש מועמדים "רק" מדרגה אחת למטה.

מה קורה לעבודה שלי כאשר אני מתחיל ללמוד בקומה שנייה (אחד ממקצועות הסייבר)?

כעת נבחן את מעמדך הנוכחי: עבדת תקופה כתומך ביתי, ועוד תקופה הנך עובד כתומך ארגוני או בצוות NOC. במקביל, אתה לומד בתכנית יוקרתית למקצוע מיישם הגנת סייבר. על-מנת שתבין את שיקוליו של המעסיק הראשון שלך בענף הסייבר, אציג לך שני דגמים של תלמידים שמשתתפים בקורס בקומה השנייה – "מיישם הגנת סייבר", והציגו את מועמדותם לתפקיד בענף הסייבר. המועמד הראשון, סיים בקומה הראשונה את תכנית "מבואות סייבר וניהול רשתות, ובמקביל – עבד חצי שנה כתומך ביתי, ועוד חצי שנה כתומך ארגוני. המועמד השני סיים בקומה הראשונה את תכנית "מבואות סייבר וניהול רשתות", ובמקביל – המשיך לעבוד בחנות המשפחתית.

 

את מי יקבל המעסיק?

מהו התהליך אם אני רואה חשבון, או עורך דין, או תפקיד רציני שמבקש הסבה להייטק?

קיים הבדל משמעותי מאוד שמחייב ראיון אישי ובחינת האפשרויות. במקרים מסוג זה, "תהליך המדרגות" שונה לחלוטין, אינו ניתן לתיאור כללי, ומחייב התייחסות בראיון האישי עם יועץ המכללה. בדרך-כלל, לתלמיד בוגר בגילו, בעל מקצוע רציני, לא אמליץ לעבוד בתפקידי הייטק בזמן לימודים כמו תמיכה טכנית וכבקר. היתרונות הרבים בוא מביא עימו, יגדירו מסלול התפתחות מקוצר.

סיכום: עבודות הייטק בזמן לימודים

  1. יש להתחיל לעבוד בתחום, מיד בתחילת הלימודים.
  2. קיימים שלבים ידועים ומקובלים להתפתחות הקריירה.
  3. אל תנסה "לדלג" אם אבא שלך איננו המעסיק שלך.
  4. המעסיק מבקש:
  • גם ידע נרכש ומסודר,
  • גם הוכחות לידע,
  • וגם ניסיון, לכל הפחות "במדרגה הקרובה ביותר למטה."

 

 לפרק הבא - לחצו כאן